Hoppa till innehållet

31 aug 2023

”Tro, hopp, kärlek… och avkastning”

Didner & Gerge Globals Henrik Andersson skriver om vad Globalfonden tror på.

Den här artikeln publicerades ursprungligen 31 augusti 2016.

  - Vad tror du på? Frågan kom oväntat och jag blev något ställd. Efter några sekunder fick jag ur mig något i stil med ”att investera i välskötta bolag och verkligen ha is i magen när det går dåligt”. - Det är taktik, ingen tro. Det absolut viktigaste i det här yrket är att skaffa sig en väl underbyggd tro, följa den disciplinerat och hoppas du har skicklighet nog att locka till dig både tur och Gud Fader. Platsen är Omaha, Nebraska i maj 2011. Dagen innan hade jag deltagit på Berkshire Hathaway´s årsstämma (nuförtiden mer känt som ”The Warren Buffett and Charlie Munger Show”). Men nu står jag på resans höjdpunkt: försäkringsbolaget Markels brunch, som alltid hålls på söndagen efter Buffett-stämman, där jag hamnat mitt framför bolagets VD Tom Gayner. Något spänd hade jag bett om en autograf på den senaste årsredovisningen och tillagt att ”jag är aktieägare i Markel och en stor beundrare av ert företagsbygge”. Efter att något omtumlad ha satt mig ned och börjat lyssna på Frågor&Svar-sessionen så började jag sedan fundera på vad Gayner sagt. Desto mer jag funderade, desto mer rätt hade han.

Sedan dess har Globalfonden John Mellencamp´s citat ”If you don´t believe in something you will fall for anything” tidigt i vår presentation för fondens investerare. Så vad tror Globalfonden på? Här följer en del av de budord vi har ristat i sten för vårt dagliga arbete med fondens investeringar: • Vi tror på att följa en förvaltningsstil i vått och torrt. Framförallt i vått. • Vi tror att det s.k. tidsarbitraget (även kallat långsiktighet) är den enda (?) kvarvarande metoden att kunna prestera bättre än marknaden över tid. Andra ”metoder” erbjuder inte samma lyster. Insiderinformation är numera olagligt och därför något olämpligt. Analytisk förmåga – d.v.s. att vara smartare än andra givet en viss tillgänglig information – är självklart en fördel och något man bör ha en skärva av. Men det finns alltid någon som arbetar ännu hårdare, fler timmar och har vassar hjälpmedel än du själv. I ett tidevarv där hedgefonder köper egna satelliter för att före alla andra få information om hur många Tesla-bilar som rullar ut från fabriken i Fremont, Kalifornien, eller samarbetar med israeliska cyber-ops firmor för att jaga försäljningsledande fraser på internet, är konkurrensen om information som påverkar kurser på kort sikt stenhård. 

Att däremot söka efter informationspunkter som ger indikationer på ett företags långsiktiga möjligheter är inte lika eftertraktat. Vi önskar vi hade fått en tia för varje gång någon under ett gruppmöte frågat ett företag ”hur ser ni på marginalutvecklingen in i nästa kvartal?”. Däremot är antalet tillfällen vi hört frågan ”Vilken är er starkaste konkurrenskraft och hur skyddar ni den?” lätträknade. Men det är inte bara spekulantkollektivet på aktiemarknaden som ska förebrås. Vår tid präglas generellt sett av korttidsminnet. Alla ”kollar sin iPhone var fjärde minut” (sann siffra), både företag, kunder, politiker, konsulter och tjänstemän. Men det är föremål för en egen text! • Vi tror på låga kostnader i förvaltningen. Det enklaste sättet att nå dit är via minimal portföljhandel. • Därmed tror vi på företag som vi kan äga länge, med goda förutsättningar att växa sitt värde via återinvesterade vinster till en god lönsamhet. För oss är inte ”värde” en stillbild av ett bolag här och nu, det är en film som spelas upp över tiden. • Vi tror på starka ägare, gärna familjer, som en garant för en långsiktig prägel i företagets agerande. Alla familjer är inte bra ägare att vara partner med, och alla tjänstemannastyrda bolag är inte dåligt skötta. Men oddsen talar tydligt för de förstnämnda. För uppriktigt sagt, vem tvättar en hyrbil innan återlämnandet?

• Vi tror på att investera i starka företagskulturer. Vi tror oerhört mycket på det. Nästan ännu mer än ledarskapsgurun Peter Drucker som sa ”Culture eats strategy for breakfast”. En företagskultur som gör skillnad startar uppifrån men bibehålls nere i organisationen. Det är därför avgörande att bolaget har en ledning med handlingskraft och integritet som sätter goda vanor och ett sätt att vara. • Vi tror på vikten att investera i dessa attribut till en låg eller rimlig värdering. Bolagets kvalitet styr om du får oxfilé eller saltrulle, men värderingen vid investeringstillfället styr huruvida det blir en smakbit eller 200g på tallriken. • En hög grad av ”att göra tvärtom” är därför också en viktig del av vår tro. • Vi tror på en koncentrerad portfölj. En (för) diversifierad portfölj speglar ett osäkert sinnelag. Man ska vara ödmjuk, men helst inte osäker. • Vi tror på att vara bolagsnördar ut i fingerspetsarna och svara med stolthet ”jag vet inte” på frågan hur vi tror börsen ska gå. • Vi tror på premissen att vara rationellt pessimistiska analytiker, men kärleksfulla ägare. För de som vill gräva djupare i detta hänvisar vi till The Stockdale Paradox i Jim Collins bok ”Good To Great”. • Vi tror på vikten att äga bolag med stark affärsmodell som ett sätt att förhoppningsvis stå emot tuffa tider bättre än snitt-företaget. Vår devis när Globalfonden lanserades i september 2011 var ”Drakar lyfter bäst i motvind”. • Vi tror på hållbarhet och hållbara affärsmodeller som vår tids kanske viktigaste investeringstrend. • Vi tror på tvåsamhet i fondförvaltning för att förbättra tilliten under tuffare perioder men minska risken för egoism. Delad glädje är dubbel glädje. Men bara om man är två. • Vi tror på devisen ”förvaltning är enkelt men inte lätt”. Därför anstränger vi oss hårt att bedriva en enkel bolagsanalys, använda enkla principer i portföljarbetet och att ställa enkla men öppna frågor till företagen vi träffar.

• Vi tror på Pareto-principen bland fondens innehav. 20 % av innehaven kommer stå för 80 % av avkastningen. • Vi tror på att ha en gedigen kassaposition i fonden. Den enklaste anledningen varför är att kassa är som syre – inget du tänker på dagligdags men det enda du är förmögen att tänka på när det inte finns tillräckligt av det. Den andra aspekten är att det skapar en offensiv inställning till att söka nya betydande innehav till portföljen, då vi slipper fundera över vilket innehav man behöver sälja för att finansiera köpet. Det beslutet kan fattas senare, på egna meriter och utan tidspress. Kassa ger dig tid att tänka. Det är kanske därför så många framgångsrika förvaltare bl.a. har det gemensamt att de arbetat med en betydande kassa över tid. • Vi tror på stolthet som framgångsfaktor. Att känna stolthet för bolagen vi investerar våra fondsparares medel i. Istället för att harkla sig när man går igenom vad bolagens verksamhet är och hur de tjänar pengar. • Men framförallt tror vi på att ha en tro. En röd tråd. En identitet. En ”Tom Gayner”.

Henrik Andersson, förvaltare för Didner & Gerge Global (maj 2011- mars 2024)

 

Riskinformation: Kom ihåg att sparande i fonder alltid är förknippat med risk. Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning. Fonderna kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka hela det insatta beloppet. Ta alltid del av faktablad innan du genomför ett köp. Faktablad och informationsbroschyr finns tillgängliga på vår hemsida eller kan tillhandahållas brevledes. Kontakta oss på 018-640 540 så skickar vi dig denna information kostnadsfritt.