Den här sidan använder sig av cookies för en bättre användarupplevelse

Ny kund och köpa fonder

  • 1 Hur blir jag kund?
    • För att bli kund och börja spara i fonderna, fyller du i en anmälningsblankett. Du får sedan ett meddelande från oss med ditt kundnummer. Då kan göra en insättning eller starta ett månadssparande. Du kan använda samma kundnummer för att spara i flera fonder.

  • 2 Hur köper jag andelar i en fond?
    • När du registrerats som kund och fått ett kundnummer, kan du köpa andelar i fonderna både genom engångsinsättningar och genom månadssparande via autogiro. Minsta belopp för månadssparande är 100 kronor per fond och månad. Läs mer på Våra fonder.

  • 3 När måste jag betala för att kunna köpa till dagens slutkurs?
    • Din insättning måste vara oss tillhanda innan fondernas bryttid vilken är kl. 16 varje bankdag. Om insättning inkommer efter kl. 16, görs köp till efterföljande bankdags slutkurs.

  • 4 Hur får jag bekräftelse när jag köper/säljer fondandelar?
    • Vi skickar en bekräftelse inom ett par dagar efter att du gjort en engångsinsättning eller säljer andelar. Om du månadssparar, får du en sammanställning varje kvartal.

  • 5 Jag är redan kund i en fond, hur gör jag för att köpa i någon av de andra?
    • Om du redan är kund i någon av våra fonder, kan du köpa andelar i samtliga fonder utan att göra en ny anmälan. Du gör en insättning på det bankgironummer som du hittar under respektive fond, eller startar ett månadssparande i den fond du önskar. Du använder det kundnummer du fått för att spara i samtliga fonder. Du hittar fondernas bankgironummer här.

Sälja och byta fonder

  • 1 Hur säljer jag fondandelar och när måste ni ha min inlösenbegäran?
    • För att sälja andelar i fonden måste du skicka in en undertecknad säljorder. Den kan skickas via brev, fax eller scannas in i ett e-mejl. Vi genomför försäljningen samma dag om den inkommit före kl. 16 en bankdag. Läs mer på Mina sidor och följ anvisningarna.

  • 2 Hur byter jag fondandelar mellan fonderna?
    • För att flytta delar av, eller hela ditt innehav, från en fond till en annan, måste en försäljning göras då Skatteverket betraktar ett byte som en försäljning och ett köp. En vinst eller förlust kommer därmed att realiseras och ska beskattas. Läs mer på Mina sidor och följ anvisningarna.

  • 3 Hur stor är förvaltningsavgiften?
    • Våra fonder har olika förvaltningsavgifter: –

      • Didner & Gerge Aktiefond                                       1,22 %
      • Didner & Gerge Småbolag                                       1,4 %
      • Didner & Gerge Global                                             1,6 %
      • Didner & Gerge Small and Microcap                     1,6%
      • Didner & Gerge US Small and Microcap               1,6 %.

      Avgiften dras dagligen (d.v.s. 1/365 av förvaltningsavgiften) från fondförmögenheten. Din avgift framgår av årsbeskedet.

  • 4 Hur mycket kostar det att sätta in eller ta ut från fonderna?
    • Vi har inga insättnings- eller utträdesavgifter i någon av fonderna!

Pensionssparande / Premiepensionssparande

  • 1 Kan jag pensionsspara i era fonder?
    • Ja, du kan pensionsspara i våra fonder, men du måste då vända dig till någon av våra partners som administrerar pensionssparande och erbjuder våra fonder i sitt utbud. Läs mer på pensionssparande.

  • 2 Hur premiepensionssparar (tidigare PPM) jag i era fonder?
    • Du kan premiepensionsspara i våra fonder. Du vänder dig till Pensionsmyndigheten (www.pensionsmyndigheten.se, tel. 0771-776 776) som hanterar premiepensionssparande, tidigare så kallat PPM-sparande. Kontakta dem om du vill spara eller få värdebesked om ditt premiepensionsinnehav.

      Om du sparar i våra fonder via premiepensionen så erbjuder vi dig möjlighet att följa fondernas utveckling via vår information utan avgift. Anmäl ditt intresse här.

Mina sidor - problem vid inloggning

  • 1 Jag kan inte logga in på Mina Sidor via min surfplatta. Varför?
    • När du använder en telefon eller surfplatta måste du ladda ner vår app för att kunna logga in. Appen finns tillgänglig för både iOS och Android.

  • 2 Jag har inte Mobilt BankID utan bara ett BankID i min dator. Kan jag logga in ändå?
    • Nej. Du kan enbart logga in med hjälp av Mobilt BankID eller PIN-kod.

  • 3 Hur beställer jag en PIN-kod? / Jag har glömt min PIN-kod
    • Du kan kontakta oss via telefon på 018-640 540 eller maila oss på info@didnergerge.se. Du behöver då ange ditt personnummer för att vi ska kunna hjälpa dig.

  • 4 Jag har försökt att logga in med både Mobilt BankID och PIN-kod, men sidan slutar inte ladda. Vad är fel?
    • Testa följande:

      • 1. Det kan bero på att du har en äldre version av din webbläsare. Prova att uppdatera din webbläsare.
      • 2. Prova igen senare. Skulle problemet kvarstå kontakta support på 018-640 540 eller info@didnergerge.se.
  • 5 Jag loggar in men loggas ut igen direkt.
    • Det kan bero på att din webbläsare blockerar tredjeparts-cookies. För att lösa problemet följ instruktionerna nedan. Google Chrome:

      • Klicka på meny-ikonen i högra hörnet
      • Klicka på ”Inställningar”
      • På botten av sidan klicka på ”Avancerade inställningar”
      • Under stycket ”Sekretess” klicka på knappen ”Innehållsinställningar”
      • Se till att rutan “Blockera cookies och webbplatsdata från tredje part” INTE är ifylld

      Firefox:

      • Klicka på meny-ikonen i högra hörnet
      • Klicka på ”Inställningar”
      • Klicka på ”Sekretess”
      • Under stycket ”Historik” välj “Spara historik” i listan

      Safari:

      • Kicka på ”Safari” överst i webbläsarens fönster
      • Klicka på ”Inställningar”
      • Klicka på ”Integritetskydd”
      • Under stycket ”Cookies och data från webbplatser” välj ”Tillåt alltid”

      Microsoft Edge/Internet Explorer:

      • Klicka på meny-ikonen i högra hörnet
      • Klicka på ”Inställningar”
      • Klicka på knappen ”Visa avancerade inställningar”
      • I stycket ”Cookies” välj “Blockera inte cookies” i menyn
  • 6 Hur gör jag för att uppdatera min webbläsare?
    • De flesta webbläsare uppdateras automatiskt. Om just din inte gjort det gå in på din webbläsares hemsida och ladda ner den senaste versionen.

Fondvärden, värdebesked och innehav

  • 1 Hur och när får jag mitt värdebesked för mitt fondinnehav?
    • Vi skickar kvartalsvis värdebesked per post till dig som kund, där ser du också ditt innehav.

  • 2 Hur kan jag få reda på mitt aktuella fondinnehav och värde?
    • Fondkurserna finner du på vår startsida. Om du saknar uppgift på ditt innehav är du välkommen att ring oss på 018-640 540 eller maila oss en förfrågan på info@didnergerge.se.

  • 3 Värdebesked via inloggning?
    • Du kan ladda ned vår app till Iphone- eller Android-telefoner och därigenom kontrollera ditt innehav. Efter att ha laddat ned appen så kontaktar du oss för att få en personlig PIN-kod, eller använder Mobilt Bank-ID. Du kan självklart även ringa eller maila oss för att få uppgifter om ditt innehav.

  • 4 Vilken tid sätter ni kurserna i fonderna?
    • Kursen sätts kl. 17:30 i samtliga fonder. Dagsvärdet på fonderna publiceras på vår hemsida efter 18.30 varje dag.

Gåva, utdelning och skatt

Utdelning

  • 1 Hur investeras utdelningar?
    • Fonderna återinvesterar alla utdelningar i respektive fond och lämnar ingen utdelning sedan 2012 till följd av förändringar i skattelagstiftningen.

  • 2 Hur stor är skatten på vinster och när betalas den?
    • På reavinster vid försäljning och utdelning är skatten 30 procent. Om du är skattepliktig utomlands måste du meddela oss detta.

  • 3 Hur ska jag deklarera vinster/förluster?
    • Vi rapporterar information om eventuell realiserad vinst eller förlust till Skatteverket. Dessa uppgifter ska finnas förtryckta på din deklaration och överensstämma med uppgifterna på ditt årsbesked som du får från oss. Kontakta oss gärna om du har frågor kring årsbeskedet. För övriga frågor om skatt och deklaration ska du kontakta Skatteverket på tel. 0771-567 567.

TILL TOPPEN