Vi använder kakor (”cookies”) för att förbättra din användarupplevelse och för att ge dig som besökare tillgång till viss funktionalitet samt för webbanalys och annonsering. Läs mer om hur vi använder kakor (cookies) här.

Ny kund och köpa fonder

  • 1 Hur blir jag kund?
    • För att bli kund och börja spara i fonderna fyller du i en anmälningsblankett. Blanketten (digital och pappersformat) hittar du under Bli kund. Om anmälan gäller en omyndig person, ett företag eller en person som är bosatt utanför Sverige alternativt är skatteskriven utanför Sverige, kan inte den digitala blanketten användas.

      När du skickat in din anmälan kommer vi att registrera dig som kund. Därefter skickas en bekräftelse tillsammans med ditt kundnummer till din folkbokföringsadress. När du har fått denna bekräftelse kan du göra en insättning eller starta ett månadssparande. Du använder samma kundnummer för att spara i flera fonder.

  • 2 Hur köper jag andelar i en fond?
    • När du har registrerats som kund och fått ett kundnummer kan du köpa andelar i våra fonder. Köpen kan göras både genom engångsinsättningar och genom månadssparande via autogiro. Minsta belopp för månadssparande är 100 kronor per fond och månad.

      Våra fonder kan du läsa mer om bl.a. fondernas inriktningar. Där hittar du också information om hur du gör en engångsinsättning eller hur du börjar månadsspara.

       

  • 3 När måste jag betala för att kunna köpa till dagens slutkurs?
    • Din insättning måste vara oss tillhanda senast kl. 16.00 för att köpet ska ske till samma dags slutkurs. I de fall Stockholmsbörsen stänger före kl. 16.00 ska din insättning vara fondbolaget tillhanda innan Stockholmsbörsens stängning för att köpet ska ske till den dagens slutkurs.

      Om din insättning är fondbolaget tillhanda efter klockan 16.00 respektive efter Stockholmsbörsens stängning de dagar då börsen stänger innan klockan 16.00, används nästa dags slutkurs.

       

  • 4 Hur får jag bekräftelse när jag köper/säljer fondandelar?
    • Vi skickar en bekräftelse med posten inom ett par dagar efter det att du har gjort en engångsinsättning eller efter det att du har skickat in en försäljningsorder till oss. Om du månadssparar får du en sammanställning varje kvartal med posten alternativt via Kivra om du har anmält att du vill ha utskick från oss dit.

      Ditt köp eller din försäljning kommer att visas i appen och på hemsidan under kvällen på den dag då vi har registrerat köpet/försäljningen i vårt kundsystem.

  • 5 Jag är redan kund i en fond, hur gör jag för att köpa i någon av de andra?
    • Om du redan är kund i någon av våra fonder, kan du köpa andelar i samtliga fonder utan att göra en ny anmälan. Du gör en insättning på det bankgironummer som du hittar under respektive fond, eller startar ett månadssparande i den fond du önskar.

      Ange ditt kundnummer och/eller personnummer samt namn som meddelande vid engångsinsättningar. Du hittar fondernas bankgironummer här.

Sälja och byta fonder

  • 1 Hur säljer jag fondandelar och när måste ni ha min inlösenbegäran?
    • För att sälja andelar i fonden måste du skicka in en undertecknad säljorder. Den kan både skickas in digitalt via vår app eller hemsida med hjälp av bank-ID eller skickas in via brev, fax eller inskannad e-post. För att skicka in blanketten digitalt, logga in och klicka på Blanketter under Mina sidor.

      En inlösenblankett som är oss tillhanda senast kl. 16.00 innebär att försäljning sker till samma dags slutkurs. I de fall Stockholmsbörsen stänger före kl. 16.00 ska inlösenblanketten vara fondbolaget tillhanda innan Stockholmsbörsens stängning för att försäljningen ska ske till den dagens slutkurs.

      Om din inlösenblankett är fondbolaget tillhanda efter klockan 16.00 respektive efter Stockholmsbörsens stängning de dagar då börsen stänger innan klockan 16.00, används nästa dags slutkurs.

       

  • 2 Hur byter jag fondandelar mellan fonderna?
    • För att flytta delar av, eller hela ditt innehav, från en fond till en annan, måste en försäljning göras då Skatteverket betraktar ett byte som en försäljning och ett köp. En vinst eller förlust kommer därmed att realiseras och ska beskattas. Läs mer på Mina sidor och följ anvisningarna.

  • 3 Hur stor är förvaltningsavgiften?
    • Våra fonder har olika förvaltningsavgifter:

      Didner & Gerge Aktiefond                                       1,22 procent

      Didner & Gerge Småbolag                                       1,4 procent

      Didner & Gerge Global                                             1,6 procent

      Didner & Gerge Small and Microcap                     1,6 procent

      Didner & Gerge US Small and Microcap               1,6 procent

      Avgiften dras dagligen (d.v.s. 1/365 av förvaltningsavgiften per dag) från fondförmögenheten. Din avgift framgår av årsbeskedet.

  • 4 Hur mycket kostar det att sätta in eller ta ut från fonderna?
    • Vi har inga insättnings- eller utträdesavgifter i någon av fonderna!

Pensionssparande / Premiepensionssparande

  • 1 Kan jag pensionsspara i era fonder?
    • Ja, du kan pensionsspara i våra fonder, men du måste då vända dig till någon av våra partners som administrerar pensionssparande och erbjuder våra fonder i sitt utbud. Läs mer på pensionssparande.

  • 2 Hur premiepensionssparar jag i era fonder? (Tidigare kallat PPM-sparande)
    • Du kan premiepensionsspara i våra fonder. Du vänder dig till Pensionsmyndigheten (www.pensionsmyndigheten.se, tel. 0771-776 776) som hanterar premiepensionssparande, tidigare kallat PPM-sparande. Kontakta dem om du vill spara eller få värdebesked om ditt premiepensionsinnehav.

      Om du sparar i våra fonder via premiepensionen så erbjuder vi dig möjlighet att följa fondernas utveckling via vår information utan avgift. Anmäl ditt intresse här.

Mina sidor - problem vid inloggning

  • 1 Jag kan inte logga in på Mina Sidor via min surfplatta. Varför?
    • När du använder en telefon eller surfplatta måste du ladda ner vår app för att kunna logga in och se ditt innehav. Appen finns tillgänglig för både iOS (Apple) och Android.

  • 2 Jag har inte Mobilt BankID utan bara ett BankID i min dator. Kan jag logga in ändå?
    • Ja, det går bra att logga in både med mobilt BankID och BankID. Du kan också logga in med PIN-kod.

  • 3 Hur beställer jag en PIN-kod? / Jag har glömt min PIN-kod
    • Du kan kontakta oss via telefon på 018-640 540 eller maila oss på info@didnergerge.se. Ange ditt personnummer eller kundnummer så hjälper vi dig att få en PIN-kod.

  • 4 Jag har försökt att logga in med både Mobilt BankID och PIN-kod, men sidan slutar inte ladda. Vad är fel?
    • Testa följande:

      1. Det kan bero på att du har en äldre version av din webbläsare. Prova att uppdatera din webbläsare.

      2. Om du använder Explorer, testa att använda en annan webbläsare.

      3. Prova igen senare. Skulle problemet kvarstå kontakta support på 018-640 540 eller info@didnergerge.se.

  • 5 Jag loggar in men loggas ut igen direkt. Vad kan jag göra?
    • Det kan bero på att din webbläsare blockerar tredjeparts-cookies. För att lösa problemet följ instruktionerna nedan.

      Google Chrome

      1. Klicka på meny-ikonen i högra hörnet

      2. Klicka på ”Inställningar”

      3. På botten av sidan klicka på ”Avancerade inställningar”

      4. Under stycket ”Sekretess” klicka på knappen ”Innehållsinställningar”

      5. Se till att rutan “Blockera cookies och webbplatsdata från tredje part” INTE är ifylld

      Firefox

      1. Klicka på meny-ikonen i högra hörnet

      2. Klicka på ”Inställningar”

      3. Klicka på ”Sekretess”

      4. Under stycket ”Historik” välj “Spara historik” i listan

      Safari

      1. Kicka på ”Safari” överst i webbläsarens fönster

      2. Klicka på ”Inställningar”

      3. Klicka på ”Integritetskydd”

      4. Under stycket ”Cookies och data från webbplatser” välj ”Tillåt alltid”

      Microsoft Edge/Internet Explorer

      1. Klicka på meny-ikonen i högra hörnet

      2. Klicka på ”Inställningar”

      3. Klicka på knappen ”Visa avancerade inställningar”

      4. I stycket ”Cookies” välj “Blockera inte cookies” i menyn

  • 6 Hur gör jag för att uppdatera min webbläsare?
    • De flesta webbläsare uppdateras automatiskt. Om just din inte gjort det gå in på din webbläsares hemsida och ladda ner den senaste versionen.

Fondvärden, värdebesked och innehav

  • 1 Hur och när får jag mitt värdebesked för mitt fondinnehav?
    • Kvartalsvis skickar vi värdebesked per post till dig som kund, där ser du också ditt innehav.

      Du kan även registrerar dig hos Kivra för att få digitala värdebesked och digitala rapporter från oss. De sparas så länge man själv vill.

  • 2 Hur kan jag få reda på mitt aktuella fondinnehav och värde?
    • Fondkurserna finner du på vår startsida. Om du saknar uppgift på ditt innehav kan du antingen logga in på Mina sidor på hemsidan eller i appen. För att kunna logga in behöver du ha bank-ID eller en PIN-kod.

      Om du vill ha hjälp att få en PIN-kod eller vill beställa en papperskopia på ditt aktuella innehav är du välkommen att ringa oss på 018-640 540 eller maila på info@didnergerge.se. Observera att vi inte kan uppge det aktuella värdet på ditt innehav över telefon.

  • 3 Värdebesked via inloggning?
    • För att få ett aktuellt värdebesked på ditt innehav kan du logga in på vår hemsida via dator eller logga in i vår app som finns tillgänglig för Iphone och Android-telefoner.

      Inloggning sker med bank-ID eller med en PIN-kod. Om du behöver beställa en PIN-kod kan du ringa oss på 018-640 540 eller maila på info@didnergerge.se.

       

  • 4 Vilken tid sätter ni kurserna i fonderna?
    • Kursen sätts kl. 17.30 i samtliga fonder. Dagsvärdet på fonderna publiceras på vår hemsida och i appen efter 18.30 varje dag.

Gåva, utdelning och skatt

  • 1 Kan jag ge bort fonder som gåva till annan person?
    • Ja, du kan ge bort fondandelar till någon annan kund. Överföringen görs då till genomsnittlig kurs, ingen vinst eller förlust realiseras. Om mottagaren av andelarna inte är kund sedan tidigare måste den personen bli kund i samband med att gåvan genomförs. Observera att det är olika blanketter för privatpersoner och juridiska personer. Gåvoblanketten hittar du bland våra blanketter.

       

Utdelning

  • 1 Hur investeras utdelningar?
    • Fonderna återinvesterar alla utdelningar i respektive fond och lämnar ingen utdelning sedan 2012 till följd av förändringar i skattelagstiftningen.

  • 2 Hur stor är skatten på vinster och när betalas den?
    • På reavinster vid försäljning och utdelning är skatten 30 procent. Om du är skattepliktig utomlands måste du meddela oss detta.

  • 3 Hur ska jag deklarera vinster/förluster?
    • Vi rapporterar information om eventuell realiserad vinst eller förlust till Skatteverket. Dessa uppgifter ska finnas förtryckta på din deklaration och överensstämma med uppgifterna på ditt årsbesked som du får från oss. Kontakta oss gärna om du har frågor kring årsbeskedet. För övriga frågor om skatt och deklaration ska du kontakta Skatteverket på tel. 0771-567 567.