Nu finns vår årsrapport för 2020 publicerad med en hälsning från VD Helena Hillström, tankar från våra grundare Henrik Didner och Adam Gerge samt årsredogörelser för våra fem fonder.

Ladda ner rapporten här: Didner & Gerges årsrapport för 2020

Trots ett volatilt och coronapräglat börsår så kan vi konstatera att Stockholmsbörsen stängde på 14,8 procents uppgång (inklusive utdelningar). Fyra av Didner & Gerges fem fonder hade en positiv avkastning i absoluta tal och tre av våra fem fonder presterade bättre än sina respektive jämförelseindex.

Fondernas avkastning  2020

Vår största fond, Didner & Gerge Aktiefond, gick upp 16,6 procent, 1,8 procentenheter mer än sitt jämförelseindex Six Return Index. Detta det första helåret med förvaltarna Carl Bertilsson och Simon Peterson vid rodret. Vår Globalfond presterade en avkastning på 2,5 procent, att jämföra med 1,9 procent för MSCI ACWI TR Net i SEK. Didner & Gerge Small and Microcap gick upp hela 34,4 procent att jämföra med 1,2 procent för fondens jämförelseindex MSCI Europe Small + Microcap. För närmare detaljer om fondernas resultat, se respektive fonds avsnitt i årsberättelsen.

Se också: Filmer om respektive fond där förvaltarna summerar 2020

Långsiktiga och hållbara investeringar

Trots att denna pandemi har stått och tyvärr förmodligen kommer att stå i fokus ett bra tag till så är det viktigt att inte glömma bort att det finns en annan fråga av stor betydelse att hantera – hållbarhetsfrågan, skriver Helena Hillström i årsberättelsen. Hållbarhet är mycket viktigt sett ur ett ansvarsfullt och långsiktigt perspektiv. Vi vet att hur vi agerar som fondbolag påverkar människor, miljö och samhälle. Hållbarhet är en självklar del i vår investeringsfilosofi. Läs gärna mer om hur respektive fond arbetar med frågan i årsberättelsen.

Läs mer: Hållbarhet i Didner & Gerges fonder

Didner & Gerge Fonders årsberättelse 2020 och andra publicerade rapporter hittar du under Fondrapporter.