Frågor & Svar

Vanliga frågor

För att underlätta för dig har vi här listat några av de vanligaste frågorna. Frågorna följs av våra svar och eventuellt med länk till vår hemsida eller annan källa där du hittar mer information.

Ny kund och köpa fonder

  1. HUR BLI JAG KUND?
    För att bli kund i fonderna fyller du i en anmälningsblankett. Du får sedan ett meddelande från oss om att du har fått ett kundnummer och kan göra en insättning eller starta ett månadssparande. Samma kundnummer gäller i alla fonderna. Innan du blir kund bör du ta del av information om våra fonder. Läs gärna fondernas faktablad, vilka du finner under respektive fond under fliken Våra fonder.
  2. HUR KÖPER JAG ANDELAR I EN FOND?
    Efter att du registrerats som kund kan du köpa andelar i fonderna både genom engångsinsättningar och genom månadssparande via autogiro. Minsta belopp för månadssparande är 100 kronor per fond och månad. Läs mer på Köpa fondandelar.
  3. NÄR MÅSTE JAG BETALA FÖR ATT KUNNA KÖPA TILL DAGENS SLUTKURS?
    Din insättning måste vara oss tillhanda innan fondernas bryttid vilken är kl 16. Om insättning inkommer efter kl 16 görs köp till efterföljande bankdags slutkurs.
  4. HUR FÅR JAG BEKRÄFTELSE NÄR JAG KÖPER/SÄLJER FONDANDELAR?
    Vi skickar en bekräftelse inom ett par dagar om du gör engångsinsättning eller säljer andelar. Vi skickar ingen bekräftelse vid varje köp via autogiro utan redovisar istället dessa kvartalsvis.
  5. JAG ÄR REDAN KUND I EN FOND, HUR GÖR JAG FÖR ATT KÖPA I NÅGON AV DE ANDRA?
    Om du idag är kund i någon av våra fonder och också vill starta sparande i ytterligare en, behöver du inte fylla i en ny anmälningsblankett, utan du gör en insättning på något av fondernas Bankgiro eller startar ett månadssparande i den fond du önskar. Samma kundnummer gäller i alla våra fonder.

Sälja och byta fonder

  1. HUR SÄLJER JAG FONDANDELAR OCH NÄR MÅSTE NI HA MIN INLÖSENBEGÄRAN?
    För att sälja andelar i fonden måste du skicka in en underskriven säljorder. Den kan skickas via brev, fax eller inscannad via e-post. Säljordern måste ha inkommit före kl 16 för att den ska säljas till den dagens slutkurs. Läs mer på Sälja fondandelar.
  2. HUR BYTER JAG FONDANDELAR MELLAN FONDERNA?
    För att flytta hela eller delar av ditt innehav från exempelvis Didner & Gerge Aktiefond till Didner & Gerge Småbolag måste en försäljning ske. Skatteverket betraktar ett byte som en försäljning och ett köp, vilket betyder att en eventuell vinst eller förlust realiseras. Läs mer om byten på Byta fondandelar.
  3. HUR MYCKET ÄR FÖRVALTNINGSAVGIFTEN?
    Förvaltningsavgiften i Didner & Gerge Aktiefond ligger på 1,22 %, i Didner & Gerge Småbolag ligger den på 1,4 %, i Didner & Gerge Global är den 1,6 %, i Didner & Gerge Small and Microcap är den 1,6% och i Didner & Gerge US Small and Microcap ligger den på 1,6 %. Avgiften dras dagligen (dvs 1/365 av förvaltningsavgiften) från fondförmögenheten och hur mycket den uppgått till för din räkning redovisas på ditt årsbesked.
  4. HUR MYCKET KOSTAR DET ATT SÄTTA IN ELLER TA UT FRÅN FONDERNA?
    Vi har inga insättnings- eller utträdesavgifter i någon av fonderna!

Pensionssparande

  1. KAN JAG PENSIONSSPARA I ERA FONDER?
    Ja, du kan pensionsspara i våra fonder men måste då vända dig till någon av våra partners som administrerar pensionssparande och har våra fonder i sitt utbud. Läs mer om det på pensionssparande.
  2. HUR PREMIEPENSIONSSPARAR (TIDIGARE PPM) JAG I ERA FONDER?
    Du kan premiepensionsspara i våra fonder men du ska då vända dig till Pensionsmyndigheten (www.pensionsmyndigheten.se, tel 0771-776 776) som hanterar allt det. Kontakta dem om du vill spara eller få värdebesked om ditt premiepensionsinnehav.

Mina sidor - problem vid inloggning

1. Jag kan inte logga in på Mina Sidor via min surfplatta. Varför?

När du använder en telefon eller surfplatta måste du ladda ner vår app för att kunna logga in. Appen finns tillgänglig för både iOS och Android.

2. Jag har inte Mobilt BankID utan bara ett BankID i min dator. Kan jag logga in ändå?

Nej. Du kan enbart logga in med hjälp av Mobilt BankID eller PIN-kod.

3. Hur beställer jag en PIN-kod? / Jag har glömt min PIN-kod

Du kan kontakta oss via telefon på 018-640 540 eller maila oss på info@didnergerge.se. Du behöver då ange ditt personnummer för att vi ska kunna hjälpa dig.

4. Jag har försökt att logga in med både Mobilt BankID och PIN-kod men sidan slutar inte ladda. Vad är fel?

Testa följande:

  • 1. Det kan bero på att du har en äldre version av din webbläsare. Prova att uppdatera din webbläsare.
  • 2. Prova igen senare. Skulle problemet kvarstå kontakta support på 018-640 540 eller info@didnergerge.se.
4. Jag loggar in men loggas ut igen direkt.

Det kan bero på att din webbläsare blockerar tredjeparts-cookies. För att lösa problemet följ intruktionerna nedan.
Google Chrome:

  • Klicka på meny-ikonen i högra hörnet
  • Klicka på ”Inställningar”
  • På botten av sidan klicka på ”Avancerade inställningar”
  • Under stycket ”Sekretess” klicka på knappen ”Innehållsinställningar”
  • Se till att rutan “Blockera cookies och webbplatsdata från tredje part” INTE är ifylld

Firefox:

  • Klicka på meny-ikonen i högra hörnet
  • Klicka på ”Inställningar”
  • Klicka på ”Sekretess”
  • Under stycket ”Historik” välj “Spara historik” i listan

Safari:

  • Kicka på ”Safari” överst i webbläsarens fönster
  • Klicka på ”Inställningar”
  • Klicka på ”Integritetskydd”
  • Under stycket ”Cookies och data från webbplatser” välj ”Tillåt alltid”

Microsoft Edge/Internet Explorer:

  • Klicka på meny-ikonen i högra hörnet
  • Klicka på ”Inställningar”
  • Klicka på knappen ”Visa avancerade inställningar”
  • I stycket ”Cookies” välj “Blockera inte cookies” i menyn
5. Hur gör jag för att uppdatera min webbläsare?

De flesta webbläsare uppdateras automatiskt. Om just din inte gjort det gå in på din webbläsares hemsida och ladda ner den senaste versionen.

Fondvärden, värdebesked och innehav

  1. HUR OCH NÄR FÅR JAG MITT VÄRDEBESKED FÖR MITT FONDINNEHAV?
    Vi skickar kvartalsvis värdebesked per post till dig som kund, där ser du också ditt innehav.
  2. HUR KAN JAG FÅ REDA PÅ MITT AKTUELLA FONDINNEHAV OCH VÄRDE?
    Fondkurserna finner du på vår startsida. Om du saknar uppgift på ditt innehav är du välkommen att ring oss på 018-640 540 eller maila oss en förfrågan på info@didnergerge.se.
  3. VÄRDEBESKED VIA INLOGGNING?
    Du kan ladda ned vår app till Iphone- eller Android-telefoner och därigenom kontrollera ditt innehav. Efter att ha laddat ned appen så kontaktar du oss för att få en personlig PIN-kod. Du kan självklart även ringa eller maila oss för att få uppgifter om ditt innehav.
  4. VILKEN TID SÄTTER NI KURSERNA I FONDERNA?
    Kursen sätts kl 17:30 i samtliga fonder. Dagsvärdet på fonderna publiceras på vår hemsida efter 18.30 varje dag.

Gåva, utdelning och skatt

  1. KAN JAG GE BORT FONDER SOM GÅVA TILL ANNAN PERSON?
    Ja, du kan ge bort fondandelar till någon annan kund. Överföringen görs då till genomsnittlig kurs, ingen vinst eller förlust realiseras. Om mottagaren av andelarna inte är kund sedan tidigare måste den personen fylla i en anmälningsblankett i samband med att gåvan genomförs. Observera att det är olika blanketter för privatpersoner och juridiska personer.
    Blankett gåva, PDF.
    Blankett anmälan Ny kund, Privatperson, PDF.
    Blankett anmälan Ny kund, Juridisk person, PDF.

Utdelning

Fonderna lämnar på grund av ny skattelagstiftning från och med 2012 inte någon utdelning utan alla inkomster återinvesteras i fonden.

  1. HUR STOR ÄR SKATTEN PÅ VINSTER OCH NÄR BETALAS DEN?
    På reavinster vid försäljning och utdelning är skatten 30 procent. Om du är skattepliktig utomlands måste du meddela oss detta.
  2. HUR SKA JAG DEKLARERA VINSTER/FÖRLUSTER
    Vi rapporterar information om eventuell realiserad vinst eller förlust till Skatteverket. Dessa uppgifter ska finnas förtryckta på din deklaration och överensstämma med uppgifterna på ditt årsbesked som du får från oss. Kontakta oss gärna om du har frågor kring årsbeskedet. För övriga frågor om skatt och deklaration ska du kontakta Skatteverket på tel 0771-567 567.

Riskinformation: Kom ihåg att sparande i fonder alltid är förknippat med risk. Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning. Fonderna kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka hela det insatta beloppet. Ta alltid del av faktablad innan du genomför ett köp. Faktablad och informationsbroschyr finns tillgängliga på vår hemsida eller kan tillhandahållas brevledes. Kontakta oss på 018-640 540 så skickar vi dig denna information kostnadsfritt.